اخبار

علت صدای تق تق از جلوبندی خودرو چیست؟

صدای تق‌تق از جلوبندی خودرو یکی از مشکلات رایج در خودروها است که می‌تواند نشانه‌ای از وجود خرابی یا فرسودگی در قطعات مختلف سیستم تعلیق یا فرمان باشد. این صدا معمولاً هنگام عبور از دست‌اندازها، پیچیدن یا حرکت روی سطوح ناهموار شنیده می‌شود و توجه به آن برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر ضروری است.

دلایل صدای تق تق از جلوبندی خودرو

دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد این صدا شوند، از جمله خرابی بوش‌ها، سیبک‌ها، میل‌موجگیر، کمک‌فنرها یا بلبرینگ چرخ‌ها. نادیده گرفتن این صدا ممکن است به مرور زمان منجر به تشدید مشکل و کاهش ایمنی خودرو شود. به همین دلیل، شناسایی سریع علت و رفع آن اهمیت زیادی دارد.
مکانیک های تعمیرگاه جک در تهران ، صدای تق تق از خودرو را ناشی از دلایل مختلفی می دانند که در ادامه به بررسی برخی از این دلایل می پردازیم.

1. خرابی بوش ها

بوش‌ها قطعاتی لاستیکی هستند که در نقاط اتصال سیستم تعلیق و جلوبندی به کار می‌روند تا ضربه‌ها و لرزش‌ها را جذب کنند. در صورت ترک‌خوردگی، پارگی یا فرسودگی بوش‌ها، عملکرد آن‌ها مختل شده و باعث ایجاد صدای تق‌تق می‌شود. این صدا بیشتر هنگام عبور از دست‌اندازها یا پیچیدن خودرو شنیده می‌شود. خرابی بوش‌ها همچنین می‌تواند باعث کاهش پایداری و کنترل خودرو شود.

2. خرابی کمک فنر ها

کمک‌فنرها نقش مهمی در جذب ضربه‌ها و لرزش‌های جاده دارند. در صورت خرابی یا نشتی روغن از کمک‌فنرها، عملکرد آن‌ها مختل شده و باعث ایجاد صدای تق‌تق می‌شود. این صدا معمولاً هنگام عبور از دست‌اندازها یا جاده‌های ناهموار قابل شنیدن است. خرابی کمک‌فنرها می‌تواند تعادل و نرمی حرکت خودرو را به خطر بیندازد و نیاز به بررسی سریع دارد.

3.  نقص در بلبرینگ چرخ ها

بلبرینگ‌ها قطعاتی هستند که چرخش نرم و روان چرخ‌ها را تضمین می‌کنند. اگر بلبرینگ‌ها خراب یا فرسوده شوند، صدای تق‌تق یا وزوز ایجاد می‌کنند که با افزایش سرعت شدت آن بیشتر می‌شود. این مشکل ممکن است باعث قفل شدن چرخ‌ها یا داغ شدن بیش از حد آن‌ها شود و نیاز به تعمیر فوری دارد.

4. شل بودن اتصالات جلوبندی

اتصالات جلوبندی شامل پیچ ‌ها، مهره‌ها و دیگر قطعاتی است که سیستم تعلیق را به شاسی متصل می‌کنند. شل شدن یا فرسودگی این اتصالات باعث ایجاد صداهای غیرمعمول مانند تق‌تق می‌شود، به خصوص هنگام تغییر جهت یا عبور از دست‌اندازها. بررسی و محکم کردن این اتصالات می‌تواند مشکل را برطرف کند.

5. خرابی سیبک ها

سیبک‌ها وظیفه اتصال چرخ‌ها به سیستم تعلیق و ایجاد حرکت نرم و انعطاف‌پذیر را بر عهده دارند. اگر سیبک‌ها فرسوده یا لق شوند، به دلیل حرکت‌های غیرطبیعی و لق زدن، صداهای تق‌تق ایجاد می‌کنند. این صدا معمولاً هنگام چرخاندن فرمان یا حرکت روی جاده‌های ناهموار شنیده می‌شود. توجه به این مشکل ضروری است، زیرا خرابی سیبک می‌تواند منجر به ناپایداری خودرو شود.

راه های رفع صدای تق تق از جلوبندی خودرو

بنابراین، شناسایی به ‌موقع علت صدا و رفع آن از طریق بررسی دقیق قطعاتی مانند بوش‌ها، سیبک‌ها، کمک‌فنرها، پلوس‌ها و بلبرینگ‌ها اهمیت زیادی دارد. انجام تعمیرات با استفاده از قطعات باکیفیت، تنظیم صحیح زوایای چرخ‌ها و روانکاری منظم، به افزایش عمر سیستم جلوبندی و بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند. در ادامه برخی از راه های رفع صدای تق تق از جلوبندی خودرو را بیان می کنیم.

1. تعویض بوش ها

برای رفع صدای تق‌تق ناشی از خرابی بوش‌ها، باید آن‌ها را بررسی کرده و در صورت مشاهده ترک، پارگی یا فرسودگی، تعویض شوند. استفاده از بوش‌های باکیفیت و مقاوم در برابر ضربه و سایش می‌تواند طول عمر سیستم تعلیق را افزایش دهد. همچنین، بهتر است هنگام تعویض بوش‌ها، سایر اجزای مرتبط نیز بررسی شوند تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل شود.

2. بررسی کمک فنر ها

کمک‌فنرهای معیوب باید توسط مکانیک بررسی شده و در صورت نشتی روغن یا خرابی داخلی تعویض شوند. استفاده از کمک‌فنرهای باکیفیت و استاندارد می‌تواند عمر سیستم تعلیق را افزایش داده و از ایجاد صداهای اضافی جلوگیری کند. همچنین، توصیه می‌شود هر دو کمک‌فنر یک محور به‌طور همزمان تعویض شوند تا تعادل خودرو حفظ شود.

3. محکم کردن اتصالات جلوبندی

تمام پیچ‌ها، مهره‌ها و اتصالات جلوبندی باید بررسی و در صورت نیاز محکم شوند. اگر برخی از اتصالات فرسوده یا شکسته شده باشند، لازم است آن‌ها را با قطعات جدید جایگزین کرد. این کار باعث افزایش استحکام سیستم تعلیق و کاهش صداهای غیرعادی می‌شود.

4. تنظیم زوایای چرخ ها

گاهی اوقات صدای تق‌تق به دلیل تنظیم نبودن زوایای چرخ‌ها ایجاد می‌شود. در چنین مواردی، باید خودرو به دستگاه تنظیم زوایای چرخ (میزان فرمان) متصل شود تا زوایا به‌درستی تنظیم شوند. این کار باعث بهبود فرمان‌پذیری و کاهش فشار به قطعات جلوبندی می‌شود.

صدای تق‌تق از جلوبندی خودرو می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات مختلف در سیستم تعلیق، فرمان و قطعات مرتبط باشد. نادیده گرفتن این صداها ممکن است منجر به خرابی‌های جدی‌تر و هزینه‌های تعمیراتی بالاتر شود.  در نهایت، مراجعه به مکانیک ماهر برای تشخیص دقیق مشکل و انجام تعمیرات لازم، بهترین راهکار برای حفظ ایمنی و سلامت خودرو خواهد بود.
منبع : تکنوخودرو – تعمیرگاه خودروهای چینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید